6 – 11 Ribkneuzing…. dus verplichte sportrust dus

Vier gekneusde ribben

ribben 2THEORIE:

Een mens heeft twaalf (soms dertien) ribben aan elke kant. Een gekneusde rib kan ontstaan door een ongeval of letsel waarbij de borstkas met kracht wordt ingedrukt. Zo kan een rib breken / kneuzen door o.a. een val met wielrennen of schaatsen of een botsing met een tegenstander tijdens voetbal en hockey.
Een fractuur van de ribben uit zich in een acute en duidelijk gelokaliseerde pijn die intenser wordt bij inspanning en wanneer men lacht, hoest, niest of een andere houding aanneemt.
De pijn neemt toe bij het ademhalen omdat de ribben meebewegen tijdens de ademhaling. Door deze pijn wordt er minder diep ademgehaald en is er een grotere kans op het ontwikkelen van een longontsteking.
De pijn kan lang aanwezig blijven, zelfs tot 6-12 weken na het ongeval.

Voor een snel herstel is directe rust noodzakelijk. Voor de pijn moet goede pijnstilling genomen worden. Regelmatig en goed doorademen is belangrijk om een longontsteking te voorkomen.
Als de pijn onder controle is kan weer rustig met sporten gestart worden. Bouw het trainingsprogramma langzaam op om terugval te voorkomen.

Een arts kan niet veel doen aan een ribkneuzing of fractuur. De aandoening herstelt over het algemeen vanzelf.

cyclo 1PRAKTIJK:

Ik heb me afgelopen zondag aangemeld voor een cyclocrosswedstrijdje van 40 minuten, georganiseerd door Ricarflo, in bosgebied de kogelvanger in Etten-Leur. Ik ken het gebied op mijn duimpje als parcoursverantwoordelijke van de MOS Accountants crossduathlon wat in hetzelfde natuurgebied georganiseerd wordt. Met cameraatje op de helm gemonteerd, rijd ik mijn atb-wedstrijdje. Het gaat lekker, de zon schijnt, parcours is snel en hard, leuk rondje. Eigenlijk alles prima totdat ik de laatste ronde in ga. Bam… ik ga hard onderuit op een boomstronkje wat onder herfstblad verscholen ligt. Ik voel direkt mijn ribben, kan moeilijk adem halen en blijf noodgedwongen effe liggen. PFFT dat doet pijn.

Ik lever de helm met camera bij de organisatie in en ga erg langzaam fietsend naar huis. Ik weet het eigenlijk al …. een paar ribben gekneusd gaat me veel pijn opleveren, moet ik pijnstillers stillen en lang verplicht niet sporten.

Gelukkig gaat het nu (vijf dagen later) met de juiste medicatie wat beter met me en kan ik het opbrengen dit logje te schrijven. Voorlopig zit er niks anders op dan passief van sport te genieten en wat te wandelen. Misschien dat deze verplichte rust ook wel goed is voor die andere kleine klachtjes en pijntjes die ik momenteel heb als gevolg van mijn 31 wedstrijd-deelnames in 2015.

Leave a Reply

