18 okt… Klein jaartje herstel nodig gehad

Lang geduurd vooraleer ik weer wat op mijn blog heb geschreven. Sinds oktober 2015 ben ik gestopt met regelmatige wedstrijdsportbeoefening vanwege een zeer moeilijk herstellende hamstringklacht aan de rechterzijde. Afgelopen maanden allerlei therapieen gehad zoals shockwave, massages, dry needling, rust, rekken, injecties etc. Niets heeft echt geholpen. Na een scan waarop weinig te zien was, heb ik besloten enkele maanden totale sportrust te houden. Alleen af en toe het zwembad in maar geen hardlooptrainingen  en geen pittige fietstrainingen meer. Deze periode duurde enkele maanden, waardoor ik flink onrustig werd.

wimpy

Heel langzaam is echter daarna de klacht minder geworden maar echt helemaal weg is de klacht niet. Toch ben ik vanaf augustus weer wat aan het rennen, zij het heel rustig en kort. Tot de ik-voel-de-hamstring-grens….. In september heb ik enkele 5 km loopjes meegedaan, steeds met de gedachte “als ik maar niks voel, want dan stop ik….” en die loopjes gingen me  gelukkig redelijk af.

Nu is het half oktober en probeer ik de loopjes langer te maken. De trainingen zijn meestal minuten-loopjes afgewisseld met wandelen. Ik heb nu ook een fijn loop/wandelmaatje FLIP, een klein pittig hondje waar ik al vele uurtjes in en rond Etten-Leur mee heb gelopen.

Ook ben ik begonnen met het adviseren/begeleiden/coachen van Monique Kortekaas, een hardloopster uit St Willebrord  die ik ken van het vrijwilligerswerk bij Hospice Marianahof. Haar doel is om in maart 2017 een mooie halve marathon in Drunen te hardlopen. Ik  train een keer per week samen met haar, een keer per week volgt zij een training bij de RR Etten-Leur en een keer per week loopt zij zelf. We hebben tot maart 2017 meetmomenten ingebouwd (beginnende bij 5 km en oplopend tot 15 km) en bespreken  elk wedstrijdje  na. .

monique-kortekaasIk probeer het schema van Monique ook te volgen ( win-win situatie) maar hou wel in mijn achterhoofd de regel.. “tot ik de hamstring-voel-grens”..Zondag 23 okt lopen we de 5 km in Rucphen.

 

 

 

2 thoughts on “18 okt… Klein jaartje herstel nodig gehad

  1. Even een bemoedigende tekst van een ervaringsdeskundige op het gebied van blessures en revalidatietrainingen.
    Natuurlijk weet ook ik als 60-plusser dat mijn leeftijd in feite mijn blessure is. Maar door regelmatig en vooral rustiger (ja, ik ook) en ook anders (racefiets) te gaan trainen, met daarbij de nodige ondersteunende krachtoefeningen kan je je verval proberen zo lang mogelijk uit te stellen.
    Ook jij veel succes hiermee, Wim!

  2. Hoi Wim,. lijkt dat wij dezelfde blessure te pakken hebben. Heeft die totale sportrust jou dus wel wat opgeleverd? Ik word er echt moedeloos van moet ik eerlijk bekennen. Fijn dat je het deelt, af en toe denk je dat je de enige bent. Pffff. Groetjes Ingrid Z.

Leave a Reply

